تکوان ـ دو ITF آذربایجان غربی

امضاء تفاهم نامه تاریخی بین ITF و WTF در خلال بازی های اُلمپیک جوانان نانجینگ چین با حضور دکتر توماس باک ریاست IOC

فدراسیون جهانی تکواندو (WTF) و فدراسیون بین المللی تکوان ـ دو (ITF) یاداشت تفاهم تاریخی ای را امضاء کردند که باب گفتگو و همکاری را بین دو سازمان به نفع ورزش جهانی افزایش می دهد.

ریاست WTF دکتر چونگ وون چو و ریاست ITF پروفسور چانگ اُونگ در خلال جشن  اُلمپیک جوانان 2014 در نانجیگ چین به  تاریخ 21 آگوست 2014 (29 مرداد 1393) یاداشت تفاهمی را امضاء کردند.

بعنوان بخشی از توافق ، ورزشکان حال حاضر WTF و ITF آزاد خواهند بود که در مسابقات هر فدراسیون طبق قوانین آن فدراسیون شرکت کنند ، بعنوان ایجاد فرصت های هیجان انگیز و حصول اطمینان برای اینکه بهترین ورزشکاران تکواندو جهان بتوانند در بهترین تورنومنت های تکواندو جهان شرکت کنند.

ریاست IOC (کمیته بین المللی اُلمپیک) دکتر توماس باخ که بعنوان شاهد امضای این نقطه عطف یاداشت تفاهم حاضر بودند ، اظهار داشتند که : این قدم تاریخی برای تکواندو است ـ و به نوعی اتحاد یک خانواده است. با ریشه هایی یکسان و تاریخی مشترک ، دو فدراسیون متعلق به یک خانواده اند و شاهد همچین توافقی بودن بسیار عالی است. این به نفع ورزشکاران جوان علاقه مند است و منجر به تشکیل یک همکاری محکم در آینده خواهد شد.

پیرو صحبت های امضاء تفاهم نامه ، ریاست WTF دکتر چو اظهار داشتند که :

ما از امضای این موافقت نامه با ITF خوشحالیم. ما همیشه به دنبال راه هایی برای توسعه و تکمیل کردن تکواندو به نفع ورزشکاران و طرفداران هستیم ، و ایجاد رابطه خودمان با ITF  راه کلیدی برای انجام این امر است. 

امضاء شدن این موافقت نامه اینجا در نانجینگ بعنوان تاکیدی بر بازی های اُلمپیک جوانان نه تنها برای مسابقات نیست ، بلکه برای درک آموزشی و فرهنگی است واین چیزی است که ما سعی داریم در غالب این موافقت نامه بدان دست پیدا کنیم. با این موافقت نامه ، WTF نهایت تلاش خود را انجام میدهد برای اطمیان دادن از اینکه هر تکواندوکاری این شانس و فرصت را دارد که در رقابت های بازی های اُلمپیک شرکت کند.

ریاست ITF ، پروفسور چانگ اونگ نیز افزوند که :

بسیار عالی است که نهایتا دو سازمان پس از چندین سال مذاکره و تلاش توانستند به توافقی برای همکاری دست پیدا کنند. این تنها آغازی است برای همکاری است، و خیلی راه برای رسیدن به هم است.

مفاد تفاهم نامه تاریخی ITF و WTF

مفاد توافق نامه :

با تصدیق اینکه ریشه های تکواندو واحد هستند و تمامی سازمان های تکواندو به اندازه ای جدایی ناپذیر هستند ، فدراسیون جهانی تکواندو (از این پسWTF) و فدراسیون بین المللی تکوان ـ دو (از این پسITF)  مفاد زیر را برای توافق طرح میکنند :

  1. WTF  و ITF بعنوان سازمان های بین المللی ای از تکواندو همدیگر را به رسمیت شناخته و محترم می شمارند و یک همکاری و تلاش مشترک را در غالب باوری مناسب برای توسعه بیشتر و کامیابی تکواندو در جهان شامل حرکت های اُلمپیک ایجاد می کنند.
  2. برای هدف تفاهم و وحدت ، WTF و ITF به مسابقه دهندگان و هنرجویان فدراسیون های مربوطه خود امکان شرکت متقابل در مسابقات و رویدادهای تحت میزبانی هر دو فدراسیون ها را خواهند داد ، منوط به قوانین مسابقات هر فدراسیون.
  3.  WTF و ITF به دنبال ایجاد فرصت های ممکنی برای شرکت مسابقه دهندگان ITF در بازی های اُلمپیک خواهند بود ، هر چه زودتر تا اُلمپیک ریو 2016.
  4. WTF و ITF به ترتیب تیم نمایشی تکواندو خود را با توجه به هنرجویان چند ملیتی و ترویج فعال تکواندو در سراسر جهان با تورهای بین المللی خود در سراسر جهان شکل می دهند ، شامل بخش های جنوبی و شمالی کشور کُره ، سرزمین مادری تکواندو و مطابق با زمان بندی چگونگی شرایط.

توافق نامه فوق در روز 21 آگوست 2014 (29 مرداد 1393)  در نانجیگ چین و با حضور دکتر توماس باخ، ریاست IOC بعنوان شاهد توسط رؤسای ITF و WTF به امضاء رسید.

منبع مطلب :  کمیته بین المللی اُلمپیک (IOC) و فدراسیون جهانی تکواندو (WTF) ، (کلیک کنید)

نویسنده و مترجم : سابُوم رضا قدسی